Het ABC van motivatie

Om leerlingen te motiveren is het goed de basisprincipes voor motivatie in het achterhoofd te houden. Naast fysieke behoeften zijn er ook psychologische basisbehoeften, die leiden tot voldoende mentale energie:

  • Autonomie

  • Verbondenheid

  • Competentie


In onderstaand filmpje verduidelijkt Maarten Van Steenkiste wat dit precies inhoudt.



Is er voldaan aan A, B én C? Dan tonen de leerlingen meer volharding, voelen ze zich beter, vinden ze meer creatieve oplossingen, blikken ze positiever terug op wat ze geleerd hebben. Is er niet voldaan aan A, B en C? Dan duiken stress en vermoeidheid op.




Autonomie en structuur gaan hand in hand. Je geeft aan leerlingen eigenaarschap, maar er moet ook duidelijkheid zijn. Door autonomie en structuur met elkaar te combineren, krijg je de beste resultaten. Leerlingen die het overzicht en de structuur kwijt zijn, zijn vaak ook hun motivatie kwijt. Zorgcoördinatoren Fatima en Erik van de GO! Spectrumschool in Borgerhout geven in dit artikel 7 tips over hoe je leerlingen kan motiveren dankzij het aanbrengen van structuur en haalbare doelen.